Koulutien turvaajat -suojatiepäivystys Jokivarren ja Myllylän kouluilla pe 9.8. ja ma 12.8.

2.8.2019

TULE MUKAAN HERÄTTÄMÄÄN AUTOILIJOIDEN HUOMIO ENSIMMÄISINÄ KOULUAAMUINA!

MLL Orimattilan yhdistys on mukana Koulutien turvaajat-kampanjassa koulujen alkaessa Jokivarren ja Myllylän kouluilla yhteistyössä muiden alueen toimijoiden ja vapaaehtoisten kanssa.

Ajankohdat ja paikat:

Jokivarren koulu pe 9.8. klo 8.30-9.10 ja ma 12.8. klo 8-9.10.

Kokoontuminen Käkeläntien puoleisella parkkipaikalla.

Myllylän koulu  pe 9.8. klo 7.45-9.00 ja ma 12.8. klo 7.45-8.45.

Kokoontuminen Koivulan kioskilla.

Vapaaehtoiset päivystäjät eivät toimi liikenteen ohjaajina, vaan huomion herättäjinä autoilijoille ja muille tiellä liikkuville sekä toivottavat oppilaille hyvää koulun alkua.

Tule mukaan tekemään tärkeää vapaaehtoistyötä! Mukana mm.  MLL, Leonat, perjantaina seurakunnan lastenohjaajia ja maanantaina työpajanuoria sekä yksittäisiä vapaaehtoisia. Kutsumme mukaan myös päättäjiä, yrityksiä ja kaikkia kiinnostuneita.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset:

Toiminnanjohtaja Katri Mäki p.040 162 8626

Koulutien turvaajat -kampanja on käynnissä Uudellamaalla elokuussa koulujen alkaessa. Sadat vapaaehtoiset turvaavat pienten lasten koulumatkan muistuttamalla autoilijoita ja muita teillä liikkujia hiljentämään vauhtia koulujen läheisyydessä. Kampanjointia tarvitaan, sillä keskimäärin kymmenen lasta kuolee ja yli 400 loukkaantuu vuosittain liikenteessä.

Elokuussa sadattuhannet lapset totuttautuvat liikenteeseen kesäloman jälkeen ja kymmenet tuhannet ekaluokkalaiset vasta opettelevat liikenteeseen.

Autoilijoiden on kiinnitettävä erityishuomiota pieniin kulkijoihin, joiden ha-vaitseminen voi olla haastavaa ja käytös toisinaan arvaamatonta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Orimattilan yhdistys, MLL:n Uudenmaan piiri sekä Nordea Henkivakuutus kampanjoivat yhdessä turvallisemman koulutien puolesta. Sadat vapaaehtoiset turvaavat koululaisten suojatien ylityksiä arkiaamuisin koulujen alkaessa. Jopa puolet alakouluikäisten lasten loukkaantumisista tapahtuu nimenomaan suojatietä ylitettäessä, joten koulutien turvaajia tarvitaan.

– Koulutien turvaajien tarkoitus on kiinnittää autoilijoiden huomio pieniin liikkujiin ja turvata pienten koululaisten suojatien ylitykset. Päivystäjien tehtävä ei ole ohjata liikennettä, vaan toimia huomion ja ajatusten herättäjinä.

Kaikki halukkaat voivat edelleen ilmoittautua koulutien turvaajiksi. Osallistuminen kampanjaan vie vain puolisen tuntia, ja vastineeksi vapaaehtoisena kampanjaan osallistumisesta saa hyvän mielen. Lue lisää ja ilmoittaudu koulutien turvaajaksi: http://uudenmaanpiiri.mll.fi

Lisätietoja:

Katri Mäki, MLL Orimattilan yhdistys ry p.040 162 8626

Pia Metsähuone, MLL:n Uudenmaan piiri, toiminnanjohtaja p. 040 839 1093

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin ja valtakunnallinen kansalaisjärjestö, jonka päätehtävä on edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:llä on 86 849 jäsentä ja 556 paikallisyhdistystä ympäri Suomea. Paikallisyhdistysten toimintaa tukee 10 piirijärjestöä.

Nordea Henkivakuutus on vakavarainen suomalainen henkivakuutusyhtiö ja osa vahvaa eurooppalaista finanssi-palveluja tarjoavaa Nordea-konsernia. Nordea Henkivakuutus auttaa asiakkaitaan varautumaan ja vaurastumaan tarjoamalla heidän tarpeisiinsa sopivia henkivakuutusratkaisuja.