Toimintasuunnitelma ja -kertomus

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Orimattilan yhdistys ry toimintasuunnitelma vuodelle 2024

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Orimattilan yhdistys ry on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden osallisuutta ja hyvinvointia. Huomioimme toiminnassa paikalliset tarpeet sekä valtakunnalliset MLL suunnat ja painopisteet. Kaikessa toiminnassa toteutamme MLL arvoja: Lapsuuden ja vanhemmuuden arvostus, yhdenvertaisuus ja ilo. Vuosi 2024 on paikallisyhdistyksen 99. toimintavuosi, jolloin valmistaudumme 100- vuotisjuhlavuoteen koostamalla yhdistyksen historiikkia sekä jatkamalla ja kehittämällä olemassa olevia toimintoja huomioiden eri ikäryhmät matalankynnyksen kohtaamispaikka-, vapaaehtois- ja palvelutoiminnassa.

1. Koululaisten iltapäivätoimintaa 1–2 -lk. ja erityisen tuen päätöksellä oleville jatketaan Järvikunnan, Jokivarren, Pennalan ja Virenojan kouluilla palvelusopimuksella Orimattilan kaupungille. Toiminta on keskeinen edellytys, jotta yhdistyksellä voi olla ammatillista toimintaa ja palkattua henkilöstöä.

2. Avointa kohtaamispaikka- ja vertaisryhmätoimintaa (Perhekahvila, Terhokerho, Olan Olkkari ja Olan Odottavat) jatketaan. Olemme mukana Pienten Nuokkutoiminnassa 9–12-vuotiaille sekä Nuorten olohuoneen mahdollistajana yhteistyössä muiden alueen toimijoiden kanssa. Uusina vertaistoimintamuotoina kokeillaan uhmaikäisten vanhempien vertaisryhmää sekä Muksut & Murkut -ryhmää. Olemme valmiudessa myös kehittämään uutta sekä tila- ja muuta yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.

3. Säännöllisenä ryhmätoimintana musiikkitoimintaa (muskariryhmät ja soitonopetus) ja lapsiperheiden liikuntatoimintaa (Temppukerhot ja TaaperoTemppu) sekä Harrastamisen Suomen Mallin (HSM) -kerhotoimintaa kouluilla jatketaan, mikäli niille saadaan riittävät resurssit. Uutena kokeillaan Vauvasirkus-ryhmää. Kerho- ja ryhmätoimintaa kehitetään edelleen vastaamaan alueen lasten, nuorten ja perheiden tarpeita.

4. Tukioppilastoimintaa tuetaan alueen yläkouluissa, Yhteiskoululla ja Jokivarressa. Yhteistyötä tehdään tapaamalla tukioppilaita ja opettajia sekä kannustamalla nuoria omiin hankkeisiin.

5. Lastenhoitajatoimintaa jatketaan pienimuotoisesti alueella. Uusia hoitajia perehdytetään ja tarvittaessa ohjeistetaan olemaan yhteydessä Lahden MLL hoitajavälitykseen.

6. Lukumummi ja – vaaritoimintaa jatketaan alueen alakouluilla. Kylämummeja ja - vaareja kutsutaan osaksi perhekahvila- ja muuta vapaaehtoistoimintaa. Perehdytyskoulutuksia järjestetään yhteistyössä MLL Uudenmaan piirin kanssa.

7. Perhekummitoiminta on osa MLL Hämeen piirin toimintaa, jonka tiedottamiseen osallistumme paikkakunnalla. Yhteistyötä tehdään myös läksykummitoiminnan osalta, mikäli kiinnostuneita vapaehtoisia löytyy.

8. Koululaisten kesätoimintaa järjestetään edellisvuosien tapaan 1–3 toimipisteessä. Lapsiperheille järjestetään puistotreffejä ja kyläpäiviä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteena on järjestää myös yritysyhteistyöllä puistoruokailuita lapsiperheille.

9. Osallistumme erilaisiin paikallisiin ja valtakunnallisiin tapahtumiin, projekteihin, keräyksiin ja kampanjoihin, kuten MLL valtakunnallinen Koulutien turvaajat – suojatiepäivystys ja Hyvä Joulumieli -keräys sekä Joulupuu-keräys paikallisten eriarvoisessa asemassa olevien lasten ja nuorten hyväksi. Järjestämme lapsiperheille perinteisen Vapputapahtuman, kirpputoreja sekä olemme mukana erilaisissa tapahtumissa ja tempauksissa, kuten Harrastemessuilla.

10. Yhdistyksen jäsen- ja vapaaehtoistoimintaa kehitetään järjestämällä omaa toimintaa sekä kannustamalla uusia mukaan. Ideointiryhmä ideoi, kehittää ja toteuttaa toimintaa ja tapahtumia. Koostamme yhdistyksen historiikkia kutsumalla mukana olleita yhteisiin tapaamisiin. Vapaaehtoisverkoston kanssa kehitämme yhteistyössä vapaaehtoistoimintaa alueella teemalla ”Harrasta Hyvää”.

11. Kutsumme yrityksiä mukaan kannatusjäseniksi sekä tukemaan Joulupuukeräystä, vähävaraisten perheiden harrastetoimintaa ja puistoruokailuja. Tarvittaessa tuemme perheitä esimerkiksi järjestämällä Lapset ensin -keräyksen.

12. Osallistumme Mannerheimin Lastensuojeluliiton valtakunnalliseen toimintaan ja yhteiskunnallisten asioiden seuraamiseen sekä pyrimme reagoimaan lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin tiedottamalla ja osallistumalla. Seuraamme kaupungin toimenpiteitä lapsia ja perheitä koskevissa asioissa ja otamme rohkeasti ja rakentavasti kantaa niihin. Pidämme yhteyttä päättäjiin ja valmistelijoihin ja toimimme lasten, nuorten ja perheiden äänitorvina. 13. Teemme yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa ja osallistumme alueen eri työryhmiin yhdistyksen ydintoiminnan ja resurssien mukaan. Yhdistyksen resurssien kehittämi